

بیمه نامه مسافرتی
بیمه مسافرتی را شرکت های بیمه داخلی برای شما صادر می کنند ، این شرکت ها معمولا در دیگر کشور ها نمایندگی ندارند. پس برای اینکه در صورت بروز حادثه و خسارت بتوانند هزینه های مسافر را مطابق با تعهدات بیمه نامه پوشش بدهند ، باید از شرکت های SOS کمک رسان به عنوان واسطه کمک بگیرند . در حال حاضر شرکت های معتبر کمک رسان مثل شرکت Midest و … با بیمه های کشور همکاری می کنند و با بیش از 50000 مرکز تخصصی Reiseschutz و شرکت REMED شرکت درمانی در کشور های مختلف قرارداد دارند.
یکی از مهم ترین فاکتور ها در کیفیت خدمات شرکت های کمک رسان دارا بودن مترجم و اوپراتور مسلط به زبان فارسی است.
واقعیت هم این است که در صورت بروز حادثه حضور یک کارشناس مسلط به زبان کشور مقصد برای توضیح اتفاق پیش آمده به کادر درمان یا نیرو های امدادی و اداری کشور مذکور در کنار مسافر بسیار میتواند در روند درمانی و توجیح پزشک موثر باشد.
محدودیت جغرافیایی بیمه مسافرتی
بیمه شدگان بلافاصله بعد از شروع سفر به خارج از ایران ، می توانند از مزایای بیمه مسافرتی در سراسر جهان استفاده کنند ، مشروط بر اینکه بیماری یا حادثه بیرون از منطقه جغرافیایی مشخص شده در قرارداد و یا کشور هایی که در گیر جنگ داخلی یا خارجی می باشند ، رخ نداده باشد.
مدت پوشش بیمه مسافرتی
تاریخ اعتبار بیمه نامه مندرج در قرارداد بیمه نامه مسافرتی ، مدت پوشش این بیمه نامه را مشخص می نماید.
مزایای بیمه مسافرتی
ارائه خدمات اورژانسی
درصورت بروز جراحات بدنی و یا بیماری ناگهانی (و یا قرنطینه اجباری) برای فرد بیمه شده ، در مدت اعتبار قرارداد ، شرکت بیمه گر متعهد به پذیرش و انتقال بیمه شده با نظارت پزشکی لازم به نزدیک ترین بیمارستان یا مراکز درمانی مجهز ، در کوتاه ترین زمان ممکن و به هر طریق می باشد.
پرداخت هزینه پزشکی
پرداخت هزینه پزشکی و بستری بر اساس نرخ ارز مندرج در بیمه نامه و با اسثتناد به گواهی پزشکی مبنی بر نیاز های فوری به درمان در مدت پوشش (بعد از کسر فرانشیز هزینه های پزشکی و غیر بستری) ، شامل ویزیت اولیه و هزینه های دارویی ، جراحی های سرپایی ، فیزیوتراپی ، خدمات تصویر برداری و آزمایشگاهی و انتقال مصدومان و بیماران به مراکز پزشکی می باشد.
پرداخت هزینه غیر پزشکی
در صورتی که بیمه شده به دلیل حادثه یا بیماری های مندرج در بیمه نامه مسافرتی ، در بیمارستان بستری شود و بر اساس نظر پزشک معالج و تایید پزشک معتمد بیمه گر به همراه نیاز داشته باشد ، هزینه های متعارف رفت و برگشت یکی از بستگان درجه اول بیمه شده از کشور محل اقامت بیمه شده به محل بستری و نیز مخارج اقامت او پرداخت خواهد شد.
اگر بیمه گذار به دلیل فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده (تا بستگان درجه دوم) خود ناچار به توقف سفر شود ، درصورتی که شخص قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی خود و یا وسیله نقلیه ای که برای سفر اجاره شده است نباشد ، بیمه گر هزینه سفر او را پرداخت خواهد نمود . بیمه گذار باید دلایل ، اسناد یا گواهی هایی که موجب توقف سفر وی شده است(مانند گواهی فوت) را به شرکت بیمه گر ارائه نماید.
هزینه متعارف بازگشت غیر منتظره بیمه شده به دلیل صدمات یا بیماری حاد پزشکی در صورتی که نتواند از بلیط برگشت استفاده نماید شامل هزینه های لازم جهت تهیه مدارک مهم مسافرتی نظیر گذرنامه ، گواهی نامه رانندگی ، و یا مدرک کنسولی در صورت مفقود شدن مدرارک مربوطه می باشد.
پرداخت هزینه های فوریت های دندان پزشکی
شرکت بیمه گر در صورت نیاز ، هزینه های فوری دندان پزشکی را به بیمه گذار در خارج از کشور محل اقامت او تا سقف مبلغ مندرج در بیمه نامه و پس از کسر فرانشیز پرداخت خواهد نمود.
تحویل دارو
درصورتی که پزشک معالچ بیمه گذار دارویی را حتی پیش از سفر تجویز کرده باشد ، در صورت نبودن دارو در محل اقامت بیمه گذار ، بیمه گر هزینه های ارسال اضطراری دارو را پرداخت خواهد نمود.
بازگرداندن جسد متوفی
هزینه های متعارف مربوط به تهیه تابوت و انتقال جسد بیمه شده متوفی به نزدیک ترین فرودگاه بین المللی محل اقامت وی در کشور (مبدا یا محل اقامت) هزینه های برگزاری مراسم تشییع و تدفین در تعهد بیمه گر نمی باشد.
راهنمای پزشکی
بیمه گر موظف است اطلاعات مورد نیاز بیمه شده از قبیل نام و نشانی پزشکان متخصص ، دندان پزشکان ، داروخانه ، بیمارستان و مراکز درمانی ، آمبولانس و دیگر مراکز تخصصی جهت بیماران و مصدومان را در اختیار بیمه گذار قرار دهد و راهنمایی های لازم را ارائه نماید. این راهنمایی به معنی تشخیص پزشکی نمی باشد.
کمک رسانی حقوقی
بیمه گر در شرایطی که شخص طبق قوانین محلی تحت پیگرد قانونی مسئولیت مدنی ناشی از وارد آوردن خسارت تصادفی به شخص ثالث و یا نقض غیر عمدی قوانین حاکم بر کشور فوق قرار گیرد ، هزینه های مربوط مراحل قضایی را سازماندهی و پرداخت خواهد نمود این مزایا شامل خسارات ناشی از استفاده ، نگهداری و یا در اختیار داشتن اتومبیل نمی گردد.
راهنمایی برای رفع مشکلات
در صورت گم شدن مدارک ، بیمه گر موظف است مدارک مهم مسافرت از جمله گذرنامه و ویزا راهنمایی های لازم را به بیمه شده ارائه نماید.
مدارک مورد نیاز جهت اعلام خسارت بیمه مسافرتی:
- اصل بیمه نامه
- رونوشت صفحه اول گذرنامه و صفحات مهر خروج و ورود
- صورت حساب پرداخت شده (با در نظر گرفتن مهر و امضا)
- رسید پول یا قبض پرداخت به صندوق
برای هزینه های درمانی : گزارش پزشکی ، صورتحساب مرکز درمانی ، رسید پرداخت هزینه های مربوطه برای تاخیر در پرواز ، نامه شرکت هوایی ، فاکتور هزینه های پرداخت شده مورد نیاز می باشد.
برای فوت بیمه گذار : گزارش پزشکی قانونی بیمارستان ، پزشک معالج و یا سایر مراجع قانونی مورد نیاز است.
برای هزینه های خرید ضروری ناشی از تاخیر در رسیدن چمدان ها ، فاکتور هزینه های انجام شده ، نامه شرکت هوایی مبنی بر عدم ارائه چمدان تا حداقل 21 ساعت پس از رسیدن مسافر مورد نیاز می باشد .
در صورت وقوع حادثه : گزارش کامل حادثه و یا بروز بیماری شامل شهر یا کشور محل وقوع حادثه ، علت حادثه ، تاریخ دقیق حادثه ، ذکر نوع بیماری و تاریخ دقیق اقدامات درمانی اعم از بستری در بیمارستان و یا درمان سرپایی ، کل مبلغ هزینه های درمان انجام شده (مبلغی که بیمه شده پرداخت نموده است) کد رهگیری اخذ شده از شرکت بیمه گر ، آدرس و شماره تماس بیمه گذار در ایران.
آیا برای همه سفر های خارجی باید بیمه مسافرتی تهیه کنیم؟
یکی از مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا بیشتر کشورها بیمه مسافرتی است . به طور کلی انواع بیمه مسافرتی خارجی هم شامل دو مدل 1. بیمه مسافرتی شینگن و 2. بیمه مسافرتی کشور های غیر شینگن هستند بیمه مسافرتی شینگن اجباری است و اگر بیمه مسافرتی نداشته باشید ویزای شینگن برایتان صادر نمی شود . بیمه مسافرتی کشور های غیر شینگن اختیاری است ، اما خرید بیمه مسافرتی به شما تضمین می دهد که سفری امن و آسوده خاطر داشته باشید . دریافت ویزای بعضی از دیگر کشور ها مثل کانادا هم به داشتن بیمه مسافرتی نیاز دارد.
منظور از بیمه مسافرتی داخلی چیست؟
شرکت های بیمه محصولی به نام بیمه مسافرتی داخلی صادر نمی کنند بلکه پوشش خسارت های احتمالی وارد به مسافر در سفرهای داخلی را تحت عنوان بیمه حوادث انفرادی پوشش می دهند. البته افرادی که از کشور های دیگر قصد سفر به ایران را دارند را می توانند از بیمه نامه سفر داخلی استفاده کند.
بیمه حوادث انفرادی یا گروهی مورد استفاده به عنوان بیمه نامه سفر داخلی موارد زیر را تحت پوشش قرار می دهند:
- جبران غرامت فوت
- نقص عضو یا از کار افتادگی
- هزینه های پزشکی
- غرامت روزانه
بهترین بیمه مسافرتی چه پوشش های درمانی دارد؟
بهترین بیمه مسافرتی باید جبران هزینه های پزشکی و بستری در مقصد را مطابق نرخ ارزی که در قرارداد بیمه نامه درج می شود متعهد شود. حتی باید علاوه بر جبران هزینه های خدمات پاراکلینیکی ضروری است مثل هزینه های جراحی و اسکن ، اگر مسافر نیاز به خدماتی مثل انتقال باآمبولانس داشت نیز هزینه های مربوطه را پوشش بدهد. تحویل دارو یکی دیگر از خدماتی است که سطح کیفی بیمه های مسافرتی را تغییر می دهد و کمک می کند اگر در محل اقامت خود نیازی به دارویی داشتید ، هزینه های اضطراری تهیه و بیمه نامه های مسافرتی معمولا 25 یورو است. البته در صورت حاد بودن صدمه جسمی و بستری های بیش از 24 ساعت این مبالغ می تواند تغییر کند و تا فرانشیز 50 درصد را هم پوشش بدهد.
مثلا شرکت های بیمه ای مثل پاسارگاد و سامان و ایران و … هزینه بستری در بیمارستان و معالجات پزشکی در سفر را تا سقف 50.000 یورو / دلار جبران می کنند. بیمه سامان بالاترین سقف پوشش را در این زمینه دارد و تا 70.000 یورو را نیز تحت پوشش قرار می دهد. اگر هم بیمه شده بیش از 10 روز متوالی نیاز به بستری داشته باشد هزینه رفت و برگشت یک نفر را از اعضای درجه یک خانواده او به محل بستری از سوی خدمات درمانی بیمه مسافرتی جبران می شود. هزینه کمکی در چنین مواردی معمولا هزینه بلیت رفت و برگشت و مخارج اقامت تا سقف 60 یورو برای هر روز و حداکثر تا 15 روز متوالی محاسبه می شود.
نحوه قیمت گذاری انواع بیمه مسافرتی
حق بیمه پرداختی از سوی بیمه گذار برای خرید یک بیمه مسافرتی بر اساس سه عامل محاسبه می شود : سن مسافر ، مقصد مسافر و مدت سفر یعنی هرچه سن مسافر بشتر باشد یه مدت اقامت طولانی تری در مقصد داشته باشید ، مبلغ بیش تری را باید برای خرید بیمه مسافرتی پرداخت کند. همچنین اگر قصد سفر به چندین کشور را داشته باشید مبلغ پرداختی متفاوتی نسبت به یک سفر تک مقصدی برای شما محاسبه می شود.
خسارت تاخیر در ورود بار همراه مسافر
درصورتی که بار همراه مسافر ثبت شده باشد ، بیمه گر هزینه تاخیر در ورود بار را هر ماه با شرط آنکه شرکت هواپیمایی وابسته به انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) باشد ، پس از گذشت حداقل 6 ساعت تاخیر ، برای خرید ملزومات اساسی و تا سقف مشخصی پوشش می دهد.
درتمام موارد باید اسناد و مدارک بیانگر وقوع حادثه ، که به تایید شرکت هواپیمایی رسیده ، به همراه درخواست خسارت بیمه گذار باشد.
یافتن و ارسال بار و ملزومات شخصی
در صورت بروز حادثه شرکت بیمه گر متعهد به ارائه راهنمایی های لازم در خصوص نحوه گزارش سرقت یا فقدان بار و وسایل شخصی به بیمه گذار و همکاری برای یافتن آن خواهد بود. در صورت پیدا شدن وسایل نامبرده ، انتقال آن به مقصد مورد نظر بیمه گذار یا کشور محل اقامت او توسط شرکت بیمه گر ، بیمه گذار متعهد به استرداد خسارت دریافتی در زمینه فقدان بار بر اساس این بیمه نامه خواهد بود.
پوشش تاخیر در حرکت
در صورت تاخیر کمتر از 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول باتوجه به امکانات فرودگاهی ، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی ، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر در صورت حداقل 6 ساعت تاخیر حرکت ، شرکت بیمه گر به شرط ارائه نسخه اصلی صورت حساب های مربوط ، متعهد به پرداخت هزینه های اضافی متحمل شده به دلیل این تاخیر ( از قبیل هزینه های حمل و نقل ، اقامت در هتل و همچنین غذا) می باشد. خسارت به ازای میزان تاخیر بر اساس ساعت حداکثر تا مبلغ 180 یورو می باشد این تعهد شامل تاخیر ناشی از اعتصاب کارکنان شرکت های هواپیمایی ، فرودگاهی مبداء و مقصد و یا شرکت های خدماتی طرف قرار داد آن ها و همچنین تاخیر های مربوط به پرواز های چارتر و غیر عادی نمی باشد.
شرایط مربوط به بخش تاخیر در حرکت
قبل از آن که درخواست خسارتی به موجب این بخش از بیمه نامه مورد بررسی قرار گیرد، بیمه گذار باید تاییدیه کتبی درمورد تاریخ و زمان حرکت و دلایل تاخیر را از شرکت حامل یا نمایندگان آن ها دریافت نماید.
خسارت های مربوط به این بخش از تعهدات از زمانی که به موجب تایید رزرو جا ، برای حرکت بیمه گذر مقرر بوده است ، محاسبه خواهد شد.
دریافت خسارت
در صورت وقوع خطرات و حوادث حیطه بیمه نامه مسافرتی ، شامل بروز بیماری و یا صدمات جسمی ناشی از حوادث ، با توجه به شرایط بیمه نامه و در طول مدت اعتبار بیمه نامه در خارج از کشور و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی ، اجرای مراحل زیر الزامی است.
بستری در بیمارستان
قبل از هر اقدامی با شماره تماس مندرج در بیمه نامه ، تماس گرفته و پس از بیان واقعه و دریافت کد رهگیری ، پس از ترخیص بیمه شده از بیمارستان ، شرکت بیمه گر با بیمارستان تسویه خواهد نمود.
در صورت موارد سرپایی
پس از تماس با شماره تلفن مندرج در بیمه نامه در دریافت کد رهگیری ، بیمه گر برای انجام معاینات پزشکی ، پزشک معتمد خود را معرفی می کند و بیمه شده فقط مبلغ فرانشیز بیمه نامه را پرداخت می کند.
درصورتی که بعد از تماس با شرکت بیمه گر ، پرداخت هزینه های درمان شما مورد تایید آن شرکت قرار گرفت ، اما پزشک ، داروخانه ، آزمایشگاه و یا مراکز درمانی ای که طرف قرار داد با شرکت بیمه گر باشد در آن کشور وجود نداشته باشد ، برای دریافت هزینه های درمان انجام شده پس از پرداخت هزینه ها ، اصل قبض ها با مهر و امضا و کد رهگیری را به همراه سایر مدارک به نمایندگی و یا مجتمع های بیمه ای مربوطه که بیمه نامه مسافرتی خود را خریداری نموده اید ، تحویل دهید.
مدارک بدون مهر و امضا مراجع درمانی و کد رهگیری به هیچ عنوان قابل بررسی نمی باشد.
مدارک اعلام خسارت بیمه مسافرتی
بازگرداندن کودکان بی سرپرست
هرگاه بیمه شده یا جسد وی به ایران منتقل شود ، بیمه گر هزینه های متعارف جهت بازگرداندن افراد زیر 15 سال همراه فرد بیمه شده که در اثر این حادثه بی سرپرست مانده اند و قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی و یا وسیله نقلیه ای که در ابتدای سفر مورد استفاده قرار گرفته است نمی باشند را همراه با یک سرپرست (یک نفر از بستگان وی) به ایران پرداخت خواهد نمود.
استثنائات بیمه مسافرتی
هزینه ها و خساراتی که تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی گیرند:
کمک رسانی فقط به مسافرینی که کمتر از 29 روز متوالی خارج از ایران باشند ارائه خواهد شد.
بیمه شده در مورد هزینه هایی که شخصا و بدون موافقت قبلی شرکت بیمه گر متحمل شده است ، مشمول جبران خسارت نخواهد بود
بیماری سابقه دار ، ابتلای مجدد به بیماری مزمن یا ادامه دار و یا عوارضی که بیمه شده قبلا از آن آگاهی داشته و قبل از شروع پوشش بیمه ای برای آن تحت درمان بوده یا می باشد ، دوران نقاهت جزئی از دوران بیماری محسوب می شود.
موارد ناشی از جنگ ، تجاوز نظامی ، اعمال دشمنان خارجی ، مخاصمات (جنگ اعلام شده یا نشده ) ، جنگ داخلی ، قیام ، شورش ، تروریسم و عملیات نظامی ، بلوا و نا آرامی اجتماعی.
مباشرت ، مشارکت یا معاونت در عمل مجرمانه.
شرکت در مسابقه اسب دوانی ، مسابقه دوچرخه سواری و هر نوع مسابقه یا نمایش با وسایل موتوری و شرکت در تمرینات و مسابقه ورزشی حرفه ای نظیر کوه نوردی (صعود حرفه ای) ، هوا نوردی و هرگونه پرواز ، غار نوردی ، غواصی ، ورزش های زمستانی یا تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایش و یا هرگونه ورزش و تفریحی که به طور معمول و معقول خطرناک تلقی می شود.
آلودگی ناشی از آثار مستقیم یا غیر مستقیم رادیو اکتیویته ، تشعشعات هسته ای یا هر مورد مربوط به آن زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری.
آثار جزئی و یا کلی ناشی از مصرف مواد مخدر ، مشروبات الکلی و دارو های روان گردان به استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذیصلاح مصرف شده باشد.
سایر استثنائات بیمه مسافرتی
سایر خسارت هایی که تحت پوشش بیمه مسافرتی نیستند:
- ریسک های شغلی بیمه شده که طبق قانون به عنوان حوادث شغلی و کار قلمداد می شود
- اختلالات مادرزادی و بیماری های ناشی از آن
- پیشگیری یا واکسیناسیون
- عوارض ناشی از فیزیوتراپی
- انرژی درمانی ، آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی ، معالجه از طریق چشمه های آب معدنی
- عوارض ناشی از بیماری های روانی و جنون
- موارد بیماری ، مرگ ، یا جراحات ناشی از خودکشی و یا اقدام به خودکشی
وظایف بیمه شده بیمه مسافرتی
در صورت نیاز به خدمات ، قبل از هر اقدام شخصی و در اولین فرصت ممکن با نزدیک ترین مرکز پاسخگویی و راهنمای شبانه روزی بیمه گر در ایران تماس گرفته و اطلاعات زیر را اعلام نمایید:
- نام کامل بیمه شده
- تاریخ اعتبار بیمه نامه مسافرتی
- شماره گذرنامه
- نشانی محل اقامت در ایران و شماره تماس
- شرح مختصر حادثه ، بیماری و نوع کمک مورد درخواست
در موارد بستری حداکثر طرف 5 روز از زمان بستری شدن و قبل از ترخیص موضوع را به بیمه گر اعلام نماید.
از هر عملی که اقدام بیمه گر را علیه مسئول حادثه (در صورت وجود) مشکل و نامقدور سازد، خودداری نماید.
کلیه مدارک و مستندات لازم برای بازیافت خسارت از مبلغ مربوطه را در صورت درخواست بیمه گر تهیه و در اختیار وی قرار دهد.
پوشش بار همراه مسافر در بیمه مسافرتی
پوشش های مربوط به بار همراه مسافر
پرداخت هزینه های مربوط به بار و وسایل شخصی بیمه گذاران بر اساس شرایط زیر قابل ارائه خواهد بود.
اصل فیش حمل بار یا شکایت نامه بیانگر فقدان یا وقوع حادثه برای بار در تمام موارد باید به شرکت بیمه گر ارائه شود.
خسارت فقدان بار تحویلی به هواپیما
در صورت گم شدن بار توسط شرکت هواپیمایی حامل ، علاوه بر خسارتی که حامل بار ملزم به پرداخت آن است ، شرکت بیمه گر ما به التفاوت آن را تا سقف مشخصی برای بار و لوازم تحویل شده به هواپیما ، به بیمه گذار پرداخت می کند . به همین دلیل بیمه گذار باید لیستی از محتویات بار و مشخصات آن ها ، از جمله حدود قیمت و تاریخ خرید هر کالا و همچنین میزان خسارت پرداختی توسط شرکت حامل را به شرکت بیمه گر ارائه نماید. پرداخت خسارت بر اساس روش توصیه شده به وسیله سازمان های بین المللی حمل بار محاسبه خواهد شد.
حداقل زمان لازم برای اینکه بار همراه مسافر مفقود دائم محسوب شود، توسط شرکت حامل تعیین می شود و کمتر از 12 روز نمی باشد.
تعهد شرکت های بیمه گر شامل پول ، جواهرات ، کارت های اعتباری و نقدی و هرگونه سند نمی شود.
مراحل و مدارک مورد نیاز صدور بیمه نامه مسافرین عازم به خارج از کشور:
- تکمیل فرم پیشنهاد که شامل اطلاعات گذرنامه ای متقاضی می باشد
- ارائه گذرنامه با تصویر آن جهت صدور بیمه نامه
- حق بیمه که به صورت نقدی دریافت می گردد